Alkoholreklam på nätet lockar unga att dricka mer
Alkoholreklam på nätet lockar unga att dricka mer
En ny undersökning gjord av IQ (ett dotterbolag till Systembolaget) visar att hälften av unga vuxna ser alkoholreklam på nätet varje vecka. 25 procent av personerna mellan 18 och 25 år har blivit inbjudna till fester där företag som bjuder på eller säljer alkohol står bakom. Det kan handla om nattklubbar eller företag som vill lansera en ny produkt. Forskning visar att alkoholreklam ökar ungdomsdrickandet. Alkohollagen är tydlig med att marknadsföring inte får rikta sig till barn eller ungdomar under 25 år.
Sveriges Blåbandsungdom vill att samma strikta regler ska gälla sociala medier som vid reklam i tidningar och tidsskrifter. Många ungdomar använder sig i dag av Internet för att kommunicera med andra ungdomar. De ska inte behöva översköljas av reklam som vill få dem att börja dricka alkohol i förtid. Sveriges Blåbandsungdom kräver att kontrollen skärps och att alkohollagens skrivning ses över så att inga kryphål ges .
Niclas Lidström Verksamhetsledare Sveriges Blåbandsungdom